5 tips voor een sterk logo

Of het nu gaat over een start-up of een rebranding, het logo is een essentiële stap in het proces. Een sterk logo ontwerp is niet zo eenvoudig als het lijkt. Het logo wordt de algemene referentie van uw merk, één van de eerste dingen dat consumenten te zien krijgen. Alle sterke logo's hebben een aantal gemeenschappelijke kenmerken.

logos-img

#01 Eenvoud

Als je kijkt naar het het prachtige script van het Ford logo tot een strak ontwerp zoals dat van Chanel, zijn de sterkste logo's ook de eenvoudigste. Eenvoudige logo's zijn heel herkenbaar wat meteen een voorsprong geeft op concurrenten.

Voor een ongetraind oog lijkt het eenvoudig maar achter de schermen komt er heel wat research en een groeiproces bij kijken. We doen zelf steeds een poging om het perfecte logo te presenteren en om iets uniek te bereiken. Geweldige logo's zijn iconisch, tijdloos en vormen de bouwsteen voor de overige merkelementen.

relevant

#02 Relevant

De beste logo's zijn relevant voor de merken die ze vertegenwoordigen. Denk aan de iconische logo's van het McDonalds tot de drie strepen van Adidas.

Het is niet alleen het logo dat al het werk doet - het zijn de afbeeldingen, de kleuren, het lettertype en de expressie die samen met het logo de nodige associaties maakt.

Deze associaties geven in de loop van de tijd weer waar een merk voor staat. Grote merken investeren voortdurend in hun logo en blijven de relevantie ervan in de markt te bevorderen.

circles

#03 Herkenbaar

Straffe logo's, ongeacht de merken die ze vertegenwoordigen, zijn direct herkenbaar en blijven in je geheugen gegrift. Als je naar iconische logo's kijkt, kun je niet anders dan de merken associëren die ze vertegenwoordigen.

Starbucks, Nike, Apple... elk van hen trommelt een associatie op en we kunnen het beeldmerk onmiddellijk oproepen wanneer we de naam horen.

Dit resultaat bereik je niet zonder de inspanning, investeringen en intenties.

Veelzijdig

#04 Veelzijdig

De beste logo's zijn gemakkelijk schaalbaar, wat betekent dat ze er goed werken op alle toepassingen, ongeacht hun grootte.

Schaalbaarheid is nog belangrijker in het digitale tijdperk, waarbij gebruikers het logo in alle mogelijke vormen te zien krijgen, denk maar aan apps, social media, mobiele websites, dashboards etc.

Onderscheidend

#05 Onderscheidend

Een logo dat niet de gewenste doelstellingen bereikt of andere associaties oproept is niet optimaal voor uw merkimago.

De beste logo's zijn ook diegene die zich het meest onderscheiden - Ford logo kan niet worden verward met een ander automerk en het Chanel logo is gemakkelijk te onderscheiden van andere modemerken.

Als ondernemer ben je verantwoordelijk voor alle aspecten rond jouw merk. He is dan ook aangewezen om te waken over de  kwaliteit van je branding, het logo gaat daarom een cruciale rol spelen in jou succes.