terug naar blog overzicht

Web design trends voor 2015

Ondertussen zijn we al een flink stuk door 2015 maar het is zeker niet te laat om eens te kijken naar de trends in web design.

Voor uw communicatie is het  belangrijk om te innoveren en op de hoogte te blijven van nieuwe ontwikkelingen. Wij filterden de belangrijkste trends voor u.

Responsive web design, herleiden tot de essentie

Het idee om als grafisch vormgever zoveel mogelijk nutteloze elementen weg te laten en tot de essentie te komen is in het hedendaags mobiele design heel zichtbaar. Responsive design dat eerder een trend was, is tegenwoordig eerder standaard geworden. Responsive design maakt dat uw site zich moeiteloos aanpast aan de grootte van het scherm zonder dat de leesbaarheid of gebruiksvriendelijkheid daardoor vermindert.

De meest populaire trend dit jaar is waarschijnlijk de lange scrollbare pagina waarbij een hele hoop informatie op een esthetische manier kan weergegeven worden. Een mooi voorbeeld is de iPhone 6 pagina van Apple.

Typografie, groot – groter – grootst

Nadat het vorig jaar een enorme trend was om speciale lettertypes te beginnen gebruiken, worden teksten alsmaar groter en duidelijker weergegeven wat de leesbaarheid ten goede komt. De mogelijkheden om via een website verhalen te vertellen worden zowel op typografisch gebied als voor beeldmateriaal en navigatie veel ruimer.

Grote achtergrondbeelden, of niet?

Wat door onder andere Apple wordt gebruikt zijn grote achtergrond beelden gecombineerd met custom lettertypes en parallax effecten. Fotografie wordt daarbij een belangrijk aspect waarbij stokbeelden omgeruild worden door foto’s van hoge kwaliteit en op maat. Recente projecten kiezen dan weer om zonder achtergrond te werken en dat in stijl te doen door de tekst in groot en gecentreerd weer te geven. De site van ‘The new wave company’ doet dat bijvoorbeeld met veel stijl.

Card based design & Split Screens

Door het gebruik van kaartjes, zoals Pinterest dat doet zorg je dat al je content past op verschillende schermen en platformen. Met het gebruik van kaartjes gaat de inhoud van een website meer en meer gepersonaliseerd kunnen worden. Twitter en Google Now integreren ‘Cards’, en de Discover optie van Spotify werkt ook op dat principe.

Een andere interessante trend is het gebruik van split screens, waarbij de layout in twee delen verdeeld wordt. Ideaal voor ondernemingen die twee producten of diensten aanbieden of dingen willen promoten. Een leuke manier om dat in de praktijk te gebruiken is op de linkse kant de diensten van uw bedrijf weer te geven en rechts voorbeelden van recente projecten te tonen.

Verborgen menu’s

Een nieuwe trend is om het menu te verbergen achter het ‘hamburger icoon’ bij het bezoeken van een website. Waardoor het menu enkel zichtbaar wordt als er op dat icoontje geklikt wordt. Dat fenomeen heeft zich ontwikkeld door het gebruik van dat soort menu’s op mobiele designs. Wat betreft gebruiksvriendelijkheid is het wel de vraag of dat een stap vooruit is.

Snelheid & prestatie

Eerder besproken punten zijn meestal ontstaan door de nood aan het reduceren van de grootte van de website. Er wordt steeds naar nieuwe manieren gezocht om een website sneller te laten inladen voor mobiele gebruikers en voor trage netwerken. De webdesigner wordt zich er steeds meer van bewust van de grootte van de site en hoe gebruikers ermee omgaan.

Bekijk hier alle mogelijkheden die we bieden voor het bouwen van een nieuwe website.

 

bron: The Next Web, Awwwards